Izhaja iz akademskega okolja in je nastalo kot spin-off Inštituta za matematiko, fiziko in mehaniko ter Univerze v Ljubljani, kar mu daje močno znanstveno jedro. Njihova osrednja vrednost je sposobnost pretvarjanja kompleksnih podatkov in procesov v pametne, avtomatizirane in trajnostne poslovne modele, ki prinašajo merljive rezultate.
Abelium je ekipa vrhunskih matematikov in IT strokovnjakov, številnih doktorjev znanosti, njihova strast pa je reševanje poslovnih problemov, ki se drugim zdijo nerešljivi. Med njihova znana uspešna sodelovanja sodijo GoOpti, SPIRIT Slovenija, projekti z ESA (European Space Agency), INATrace in drugi zahtevni globalni projekti. Osredotočajo se na optimizacije v industriji, umetno inteligenco, kibernetsko varnost, veriženje blokov in inovativne poslovne modele.
Njihov največji izziv je pridobivanje novih vrhunskih talentov, največja prednost pa sposobnost razvoja lastnih algoritmov, prilagojenih specifičnim potrebam naročnikov.
V ospredje postavljajo ljudi, kulturo v podjetju, znanje in tesno povezavo z akademijo ter delujejo kot center odličnosti za najzahtevnejše deep-tech projekte. Trajnost, transparentnost in družbena odgovornost so temelj njihove vizije in rešitev – od optimizacije poslovanja, do zmanjševanja CO₂ in pravične trgovine.
V prihodnosti želijo ostati globalni partner za najkompleksnejše izzive industrije ter soustvarjati prihodnost avtomatizacije kompleksnega odločanja.
I. ZAČETKI
Abelium smo specialisti za reševanje najzahtevnejših poslovnih izzivov z uporabo naprednih algoritmov, umetne inteligence, matematičnih modelov in prebojnih tehnologij, kot je npr. veriženje blokov. Preprosto povedano: kompleksne podatke in procese spreminjamo v pametne, avtomatizirane in trajnostne poslovne modele in tehnološke rešitve, ki našim partnerjem prinašajo merljive rezultate.
Naša zgodba se je uradno začela leta 2009; ustanovitelji izhajajo iz akademskega okolja. Abelium je bil ustanovljen kot "spin-off" podjetje, tesno povezano z raziskovalnim delom na Inštitutu za matematiko, fiziko in mehaniko ter na Univerzi v Ljubljani. Prelomni trenutek je bilo spoznanje, da moramo z globokim raziskovalnim znanjem s področja matematičnih optimizacij (in drugih t.i. deep-tech tehnologij) biti prisotni na trgu -, tam kjer so dejavni naši kupci, torej znotraj industrije. Le na ta način je mogoče doseči učinek za končne uporabnike - v našem primeru z obvladovanjem kompleksnih problemov. Dozorelo je spoznanje, da so naši produkti inovativni poslovni modeli, ki temeljijo na tehnologiji kot edinstveni prednosti pred konkurenco. Eden prvih uspešnih podjemov je bila večkrat nagrajena inovativna tržnica prevozov GoOpti, ki smo jo razvili v tesnem sodelovanju z ustanovitelji GoOptija.
Če pogledamo nazaj, bi verjetno že prej postavili močnejši poudarek na vzporednem grajenju produkta in trga, v tesnem stiku s končnimi uporabniki. V začetku smo bili povsem osredotočeni na razvojno / tehnično / raziskovalno delo in smo preveč zaupali strokovnjakom (v resnici posrednikom, kot npr. VCjem, zagonskim ekipam, naročnikom), ki so mislili, da dobro poznajo trg.
II. DANAŠNJI ČAS IN IZZIVI
Kot pri mnogih visokotehnoloških podjetjih je tudi pri nas največji izziv pridobivanje vrhunskih strokovnjakov. Jedro našega kolektiva sestavljajo predvsem matematiki in IT strokovnjaki najvišjega kova. Tehnično tako specializiran kader je v Sloveniji izjemno težko najti, zato neprestano iščemo talente, ki so pripravljeni reševati najtežje izzive.
Abelium smo najprej ljudje, ki sestavljajo vrhunsko ekipo. Danes tesno sodelujemo z okrog 100 izjemnimi posamezniki iz Slovenije, na različnih prebojnih projektih po svetu. Pred leti smo se odločili, da bomo rasli organsko z zaposlovanjem, obenem pa tudi prek povezovanja s podobnimi podjetji. Močno podpiramo tudi sodelovanje z akademijo, študenti in dijaki. Prav odločitev, da smo na prvo mesto postavili ljudi in kulturo v podjetju, in to pred posameznimi projekti oz. naročniki, je osnova za odlične rezultate skupine.
III. LJUDJE, KULTURA, EKIPA
Smo ekipa vrhunskih matematikov in IT strokovnjakov, ki smo osredotočeni na zadovoljnega uporabnika. Smo radovedni, analitični, odgovorni, samoiniciativni in resnično strastni pri reševanju problemov in ugank, ki se drugim zdijo nerešljivi. Naše stranke nas vidijo kot IKT ekipo, katerih produkti enostavno delujejo (rešujejo poslovni problem in tehnično delujejo).
Pri iskanju novih sodelavk in sodelavcev so nam pomembni predvsem: globoko tehnično znanje, samoiniciativnost, sposobnost hitrega učenja ter "kulturni fit" – da je oseba timski igralec, ki se zaveda svojih omejitev in jih kompenzira s sodelovanjem z drugimi ter deli našo strast do inovacij. Iščemo ljudi, ki se ne bojijo kompleksnosti. Najdemo jih predvsem preko tesnih povezav z univerzami in raziskovalnimi inštituti ter seveda prek priporočil. V zadnjem času se nam dogaja, da nas najdejo oni.
Glavna motivacija ekipe izvira predvsem iz narave dela – rešujemo resnično težke in pomembne izzive; z najsodobnejšimi “deep-tech" tehnologijami. Skrbno izbiramo probleme, ki se jih lotimo, in naročnike, s katerimi sodelujemo. Če je le mogoče, izberemo v timu nosilca, ki ga problem zanima. Spodbujamo samoiniciativnost, kljub temu pa veliko časa namenimo širši debati o vseh poslovnih in tehnoloških specifikah problema. Timi se oblikujejo dinamično, okrog projekta, na podlagi iskanih kompetenc; v primeru, da se komu zatakne, vsi radi pomagamo. Spodbujamo nenehno izmenjavo znanja in podpiramo raziskovanje, tudi teoretično, npr. prek znanstvenih objav ipd.
Naši teambuildingi so običajno mešanica aktivnega preživljanja časa v naravi (izleti, skupinske igre) in sproščenega druženja, kjer lahko spoznamo posameznike tudi izven delovnih nalog. Pogosto gre tudi za obiske strokovnih dogodkov po svetu. Najbolj nepozabni trenutki so tisti, ko po več tednih ali mesecih dela na zapletenem algoritmu dobimo odziv končnega uporabnika, ki smo mu “vsaj malo” izboljšali dan - ko vidimo, da rešitev v praksi deluje in prinaša resnične rezultate.

IV. DRUŽBENA VLOGA IN JAVNA PODOBA
Javnosti se predstavljamo kot strokovnjaki in vodilni na področjih: aplikativne matematike, optimizacij v industriji, inovativnih poslovnih modelov, umetne inteligence, kibernetske varnosti in verig blokov. Naši glavni kanali so: priporočila obstoječih naročnikov (WOM), spletna stran, kjer podrobno predstavljamo študije primerov (GoOpti, ESA, Flare, SPIRIT, INATrace, Sodišče, Arnes ...), strokovni članki in objave na konferencah ter močna prisotnost v akademski sferi. Poslovno smo aktivni predvsem na LinkedInu - z opisi produktov, klasičnih aktivnosti promocije pa ne izvajamo.
Trajnost in družbena odgovornost sta ključni strateški usmeritvi našega podjetja. To ni le floskula; aktivno razvijamo rešitve, ki to dokazujejo. Podpiramo in omogočamo različne akademske, študijske in dobrodelne aktivnosti v Sloveniji. Morda navedemo dva primera:
- Trajnostna logistika: Naši optimizacijski algoritmi (kot tisti za GoOpti) neposredno zmanjšujejo porabo goriva in emisije CO2 z boljšim načrtovanjem poti.
- Pravična trgovina: Z uporabo tehnologije veriženja blokov, smo razvili sistem INATrace za spremljanje preglednosti in sledljivosti v kmetijstvu, na primeru verige oskrbe s kavo od kmeta v Ruandi do končnega pakiranja v EU, kar zagotavlja transparentnost v verigi in pošteno plačilo (predvsem žensk v Ruandi) na začetku verige.
V. POSLOVNO OKOLJE IN PRIHODNOST
Slovenija ima izjemen bazen tehničnih talentov, kar je za podjetje, kot je naše, ključnega pomena. Po drugi strani pa je trg relativno majhen, kar nas že od samega začetka sili v mednarodno konkurenčnost in prodor na tuje trge. Poslovno okolje je iz leta v leto slabše, predvsem podjetja duši vedno več nesmiselne birokracije.
Država bi lahko storila bistveno več za konkurenčnost kot to počne sedaj. Npr. tako, da bi prekopirala kar deluje drugje v EU (delniško nagrajevanje z ESOP, davčna kapica, manj birokracije, podjetniški peskovniki, pozitivna zakonodaja, država prvi kupec ...), ali pa tako, da bi poslušala uspešne podjetnike in podjetnice. V državah, s katerimi se radi primerjamo, razmišljajo bolj strateško in z gospodarstvom sodelujejo pri razvoju vizije. In projekte, ki jih začnejo, tudi dokončajo.
Če bi imeli čarobno paličico, bi v poslovnem okolju zmanjšali administrativna bremena in poenostavili davčno okolje, da bi se lahko fokusirali predvsem na razvoj in na trg ter primerljivo s tujino nagrajevali vrhunske strokovnjake.
Čez pet let se vidimo kot eden vodilnih evropskih "centrov odličnosti" za nišna področja optimizacij v industriji in na drugih prebojnih deep-tech področjih (kot so npr. matematične optimizacije, umetna inteligenca, kvantno računalništvo, kibernetska varnost). Naša dolgoročna vizija je biti globalno prepoznan partner za reševanje najkompleksnejših problemov v industriji, ki zahtevajo globoko raziskovalno znanje.
Trendi v naši panogi, ki bodo po našem mnenju najbolj vplivali na prihodnost, so vsekakor integracija generativne umetne inteligence v kompleksne odločitvene sisteme (ne le kot chatboti) in drugih prebojnih tehnologij za zagotavljanje transparentnosti, varnosti in inovacij na področju interakcij v poslovnih ekosistemih.
Izhajamo iz raziskovalne sfere, zato je nenehno spremljanje trendov in učenje del našega DNK. Velik del časa namenjamo internim raziskavam in raziskavam trga, sodelujemo pa tudi v več raziskovalnih skupinah/programih/projektih, kar nam omogoča, da smo vedno korak pred trgom.
Smo močno mednarodno usmerjeni, saj sodelujemo pri globalnih projektih. Aktivno se osredotočamo na trge EU (DACH, Skandinavija), ZDA in globalne finančne centre, kjer vidimo največji potencial za naše specializirano znanje.
Naša ključna konkurenčna prednost v prihodnosti bo naša globoka znanstvena podlaga. Nismo le integratorji obstoječih orodij; sposobni smo razviti povsem nove, lastne algoritme in modele, prilagojene specifičnim problemom, ki jih standardne rešitve ne morejo rešiti.
Če bi morali napovedati eno največjo priložnost za rast naše panoge v naslednjem desetletju, bi to bila avtomatizacija kompleksnega odločanja in orkestracija aktivnosti med ljudmi, platformami, podatki, roboti in umetno inteligenco. Ne le avtomatizacija rutinskih nalog, ampak uporaba umetne inteligence za sprejemanje strateških odločitev in izvajanje aktivnosti v realnem času – od upravljanja dobavnih verig do upravljanja energetskih omrežij in finančnih trgov.
Trajnost (sustainability) je za naše podjetje ključnega pomena. Trajnost je vgrajena v naše temeljne strateške usmeritve in v naše rešitve; bodisi skozi optimizacijo (manjša poraba virov, manj CO2, energetska učinkovitost) bodisi skozi transparentnost (sledljivost, poštena trgovina) ali vlaganja v razvoj mladih.
VI. ZABAVNA RUBRIKA
Če bi bilo naše podjetje glasbena skupina – kateri žanr bi igrali? Verjetno kakšen progresivni rock ali "math rock" – kompleksne strukture, natančnost, nepričakovani zasuki in veliko "pametnih" elementov.
Aplikacije, ki jih imamo najpogosteje odprte na službenem telefonu? Slack, X, Jira, e-pošta in verjetno kakšen SSH klient in brskalnik.
Kdo je največji "geek", zabavljač ali kavni odvisnik v naši ekipi? Imamo kar nekaj "geekov", ki so hkrati tudi zabavljači. Kar se tiče kave – naši aparati za kavo so verjetno najbolj obremenjen in cenjen kos opreme v celotni pisarni.
Kateri emojiji najbolje orišejo podjetje ali produkt?
💡 (Ideja)
📈 (Podatki/Analitika)
🔗 (Omrežje)
🧠 (Možgani)
🚀 (Rezultat)
Katera je interna šala ali fraza, ki jo vsi v podjetju poznamo?
“Naša strategija je, da dovolimo, da smo srečni”.
VI. ZAKLJUČEK
Sporočilo mladim, ki razmišljajo o karieri v tehnologiji, podjetništvu
Ne bojte se matematike in teoretičnih osnov. Tehnologija se nenehno spreminja, a temeljna znanja s področja reševanja problemov, algoritmov, statistike in optimizacije so večna in vam bodo odprla vrata do reševanja najzanimivejših in najpomembnejših problemov prihodnosti. Z njimi boste lahko prihodnost soustvarjali.


